אייר מקס 1: המהפיכה הצרפתית הגדולה של עולם הסניקרס

בשנת 1987 כבר הייתה תרבות סניקרס עשירה, ה-אדידס סופרסטאר, הפומה קלייד והריבוק פריסטייל כיכבו ברחובות, אבל למרות זאת אף אחד לא היה מוכן למהלומה שתנחית נייקי על כולם עם האייר מקס 1. הנעל הראשונה שהציגה כרית אויר גלויה שוגרה לעולם כמו טיל טומהוק ונחתה כמו פצצת אטום. האייר מקס הראשונה לא הייתה דומה לשום דבר שהיה לפניה, וגם אחרי יותר משלושים שנה, היא עדיין נחשבת לנעל מהפכנית ופורצת דרך.

הנעל שהתחילה את השושלת: אייר מקס 1 או.ג׳י, קרדיט: נייקי

אייר מקס 1: נעל ששוגרה כמו טיל טומהוק ונחתה כמו פצצת אטום

האבולוציה של האייר מקס- אייר מקס 1
האבולוציה של האייר מקס- אייר מקס 1

לאונרדו דה-וינצ'י של עולם הסניקרס

אי אפשר להתחיל לדבר על סניקרס, מבלי להזכיר את סדרת האייר מקס, ואי אפשר לדבר על סדרת האייר מקס מבלי להזכיר את טינקר הטפילד, שנחשב בצדק ללאונרדו דה-וינצ'י של עולם הסניקרס. הטפילד הוא אדריכל שגוייס לנייקי בשנת 1981 כדי לתכנן משרדים וחנויות. בשנת 1985 נערכה תחרות עיצוב נעליים בחברה, הטפילד השתתף בה וזכה במקום הראשון, מייד לאחר מכן הוא קיבל הצעה לעבור למחלקת עיצוב נעליים. הרעיון לקחת עקרונות מעולם האדריכלות וליישם אותם בעיצוב סניקרס ריגש אותו מאוד, ולכן הוא לקח את התפקיד. 

שטן בלב פריז

במרכזה של פריז האלגנטית והמעודנת נמצא מפלצת גרוטסקית ותעשייתית בת עשר קומות. מדובר במרכז ג'ורג' פומפידו – מוזיאון וספרייה ששוכנים בתוך מבנה שהתשתיות הפנימיות שלו כמו מוליכי מים, תעלות חשמל, ניקוז ביוב, צינורות גז ושרוולי אוויר הם חיצוניים וגלויים לכולם. בנוסף, התשתיות צבועות בצבעים עזים כמו אדום, צהוב, כחול וירוק.

על המבנה הפרובוקטיבי אחראים האדריכלים רנצו פיאנו, ריצ'רד רוג'רס ו-ג'יינפרנקו פרנצ'יני. המבנה הושלם בשנת 1977 ואם ננסח זאת בעדינות, התגובה הראשונה של תושבי פריז למבנה הייתה לרצות להעלות אותו באש. רק אחרי יותר מארבעים שנה, אפשר להגיד שהיחס התעדן ליחסי לאהבה-שנאה.

מרכז ג׳ורג׳ פומפידו בפריז
מרכז ג׳ורג׳ פומפידו בפריז

הטפילד הגיע לחופשה קצרה בפריז, ויחסי אהבה-שנאה זה בדיוק מה שהוא הרגיש אחרי התבוננות עמוקה במבנה. אתה יכול לאהוב אותו, אתה יכול לשנוא אותו, אבל אתה לא יכול להישאר אדיש (משפט שיהפוך למוטו שלו לאורך כל הקריירה). בנוסף, הוא אהב מאוד את הקונספט שבו חשפו את התשתית הפנימית כדי לראות כיצד המבנה בנוי, הוא חזר למטה החברה באורגון עם שני הרעיונות האלו.

מדען מטורף

באותה תקופה לנייקי כבר היה אוויר בתור הנעליים, הרעיון של אוויר בתור סוליה הגיח לראשונה בשנת 1977 כאשר מדען מטורף מנאס"א בשם פרנק רודי, נפגש עם מנכ"ל נייקי פיל נייט והסביר לו שהוא פיתח שיטה פורצת דרך להזריק אוויר דחוס לתוך בועה. הוא חשב שזה יכול לעזור לרצים אם תהיה להם נעל רכה וקלה שתגיב טוב יותר למסלול. למעשה ה-נייקי טיילווינד (Tailwind) שיצאה בשנת 1978, הייתה הנעל הראשונה שכללה אוויר דחוס בתוך סוליית קצף.

הטפילד האמין שכל מעצב צריך להשתמש בחוויות שהוא צבר בחיים כדי לתת לעיצוב חותמת אישית. הוא קיבל משימה לעצב נעל עם כמות אוויר גדולה פי שלושה מהנייקי טיילווינד, ומכאן הגיע השם של הטנולוגיה מקס – כלומר Maximum. הוא נזכר בעקרונות של מרכז ג'ורג' פומפידו, וחשב לעצמו שנייקי כל כך מתאמצת להסביר לכולם מה זה אוויר בסוליה, אז למה שלא פשוט תראה איך נראה אוויר בסוליה?

הוא סירטט נעל ריצה שיש בה חלונית שניתן לראות דרכה את בועת האוויר. המטרה של החלונית היא לא רק ויזואלית, אלא יש לה ממש תפקיד פונקציונלי. כאשר דורכים על הנעל, הבועה מתרחבת לתוך השטח החשוף ומאפשרת ריכוך נוסף. הטפילד הציג את הרעיון להנהלה הבכירה והתגובות שהוא קיבל היו נוראיות.

סקיצה של טינקר הטפילד לאייר מקס הראשונה: 23.1.1986
סקיצה של טינקר הטפילד לאייר מקס הראשונה: 23.1.1986

נראה כמו קרע בסוליה

לא רק שהמנהלים בנייקי לא אהבו את הרעיון החדש, הם רצו לפטר את הטפילד בטענה שהוא פרובוקטור שהלך רחוק מדי. הם פחדו שהבועה תתפוצץ, שהאוויר יברח ושנייקי תאלץ להתמודד עם אלפי תלונות של צרכנים. היום אוויר בסוליה זה דבר טריוויאלי, אבל בסמפל הראשוני החלונית נראתה יותר כמו קרע בסולייה, ובהחלט אפשר להבין את החשש שלהם.

המזל של הטפילד היה שראש מערך הפיתוח, דיוויד פורלנד (David Forland), תמך בו והצליח לשכנע את ההנהלה להמשיך את הפרויקט. העניין הוא שלהטפילד בועת אוויר גלויה לא הספיקה, הוא רצה נעל שתמשוך תשומת לב, שתסובב מבטים ברחוב. את הדגם הראשון הוא עיצב בצבע אדום עז, שהיה מאוד לא אופייני לנעלי ריצה באותה תקופה.

הדגם בצבע אדום הוא זה שכיכב בקמפיין הפרסומי של החברה. כדי להעצים את החידוש וליצור אימג' עוצמתי ואייקוני, מודעת הפרסום הציגה אלומת אור אלוהית שחדרה דרך בועת האויר. בנוסף, באותה שנה נייקי רצתה לייצר הד תקשורתי גדול, היא החליטה להוציא ביחד עם האייר מקס 1 סדרה של סניקרס שיהפכו עם השנים לקלאסיקות בזכות עצמן כמו ה-אייר טריינר 1, האייר סוק, האייר רבולושן ו-האייר ספארי.

אלומת אור אלוהית חודרת דרך בועת אויר: פרסומת מקורית של ה-אייר מקס 1
אלומת אור אלוהית: פרסומת מקורית של ה-אייר מקס 1

הכי יקרה, הכי נוחה

האייר מקס 1 הדהימה את עולם הסניקרס, היא בעטה בתפיסות שהיו מקובעת במשך שנים בעולם עיצוב הנעליים. היא הייתה חדשנית, מהפכנית, אגרסיבית, עדינה, צעקנית, שנויה במחלוקת וסביבה ראשים ברחובות. זו הנעל שעזרה לנייקי לפתוח פער עצום מהמתחרות שלה, והפכה אותה לתאגיד המפלצתי שהיא היום. זו הנעל שהתחילה את הסדרה המפוארת ביותר בעולם הסניקרס, סדרה שכוללת נעליים אייקוניות כמו ה-אייר מקס 90 ו-האייר מקס 95 שעד היום נמכרו במיליארדי דולרים.

אייר מקס 1 או.ג׳י, קרדיט: נייקי

האייר מקס הראשונה הוכיחה שנייקי היא חברה שקודם כל מנסה להעניק פתרונות טכנולוגיים לרצים, אבל יודעת לעשות את זה מגניב. היא משקיעה בפיתוח וחדשנות, ומייצרת נעליים עבור אתלטים מקצועיים שמתאימות גם לרחוב ולבית הספר. כשהנעל הזו יצאה, כולם רצו אייר מקס, זו הייתה הנעל שסיבבה הרבה ראשים, היא הייתה כי יקרה, הכי יפה והכי נוחה. עד היום סדרת האייר מקס היא חוד החנית של נייקי, ומה שמושך אליה כל כך הרבה אנשים.

  • נייק אייר מק אטאק: הנעליים של ג'ון מקנרו חוזרות בענק!

    נייק אייר מק אטאק: הנעליים של ג'ון מקנרו חוזרות בענק!

    מי שטוען שכל אדם הוא פתית שלג ייחודי הוא שקרן. לכולם יש אייפון או אנדרואיד, כולם צופים בנטפליקס או דיסני ומחזיקים בבית שידה וכותש שום של איקאה. גם עולם הסניקרס סובל ממחסור חמור באינדיבידואליות עד שלפעמים נראה שיש רק שלושה זוגות נעליים בחוץ – ייזי, דאנק או ג'ורדן. אם אתם פאשניסטות רדיקלים יש לכם ניו…


  • אייר ג'ורדן 9: מינימליזם יפני בהשראת מגה-סטאר שמשחק בייסבול

    אייר ג'ורדן 9: מינימליזם יפני בהשראת מגה-סטאר שמשחק בייסבול

    מחוץ ליונייטד סנטר מוצב פסל מברוזה של מייקל ג'ורדן. הפסל הוצב לאחר הפרישה שלו, כדי להנציח את הרוח הספורטיבית, ההשראה וההשפעה האדירה שהייתה לו על העיר שיקגו בכלל ועל קבוצת הבולס בפרט. הנעליים שג'ורדן נועל בפסל הם ה-אייר ג'ורדן 9, בחירה מאוד משונה לאור העובדה שהנעליים האלו יצאו רק אחרי שהוא פרש, ושג'ורדן מעולם לא…


  • עיצוב מושלם או הייפ מוגזם: נייקי דאנק סטייפל פיג'ין

    עיצוב מושלם או הייפ מוגזם: נייקי דאנק סטייפל פיג'ין

    בסופו של דבר מדובר בנעל אפורה עם יונה. לא יגואר. לא טיגריס. יונה. אחת החיות המאוסות ביותר על המין האנושי, יצרנית לשלשת נודניקית עם הליכה מצחיקה ותזמון גרוע. ובכל זאת, הדאנק פיג'ין נחשבת לנעל ששינתה את פני המשחק, לזאת שיצרה את ההייפ כפי שאנחנו מכירים אותו היום, ויצרה עולם חדש של סניקרס. אז כיצד הפכה…


  • איזה חרם ואיזה נעליים: נייקי דאנק צ'אנקי דאנקי – בן אנד ג'ריס

    איזה חרם ואיזה נעליים: נייקי דאנק צ'אנקי דאנקי – בן אנד ג'ריס

    ה-נייקי דאנק SB צ'אנקי דאנקי הצליחה בתוך זמן קצר לחצות מינים, מגזרים, גילאים וגבולות מיינסטרים. פתאום התקשורת המסורתית התחילה להתעניין בסניקרס (שיתוף פעולה חדש של נייקי במיתוג הטעם האהוב צ'אנקי מאנקי – הכריזה הכותרת). אנשים לא קשורים התחילו לשאול "מאיפה אני משיג את הבן אנד ג'ריס?" (התשובה, לך תקנה ת'גלידה, זה הכי קרוב שתגיע אליה)…


  • ריבוק פאמפ ואדידס פאנטום: מדריך הסניקרס המלא לסרט חיילי צעצוע

    ריבוק פאמפ ואדידס פאנטום: מדריך הסניקרס המלא לסרט חיילי צעצוע

    חולה על סרטים משנות התשעים. הם מרגשים, מצחיקים, מדוייקים ולא מזלזלים באינטלגנציה שלך. בגלל זה כייף לצפות בהם גם היום. יותר מזה, אחרי שבמשך שנים דוחפים לנו את הייקום המטופש של מארוול ו-DC, אני מעריך סרטים מהניינטיז אפילו יותר, לכל סצנה יש סיבה, לכל משפט יש חשיבות. אתה צוחק, כועס, בוכה, מתרגש ואז וחוזר לעולם…


  • הלוחם הכחול של התפוח הגדול: כל הסניקרס של פטריק יואינג

    הלוחם הכחול של התפוח הגדול: כל הסניקרס של פטריק יואינג

    לא נייקי, לא אדידס, לא ריבוק, אפילו לא פומה. לאחת מחברות הסניקרס הגדולות ביותר בתחילת שנות התשעים קראו בכלל יואינג את'לטיקס, והיא הייתה שייכת לסנטר המיתולוגי של הניו יורק ניקס – פטריק יואינג. בתור הזהב של הסניקרס, בתקופה שבה יצאו הדגמים הגדולים ביותר בכל הזמנים, שחקן אחד הצליח להפוך למותג בפני עצמו, ולהתחרות בענקיות הספורט…


  • אייר ג׳ורדן 8: אליפות שלישית ברציפות בגווני אקווה

    אייר ג׳ורדן 8: אליפות שלישית ברציפות בגווני אקווה

    ה-אייר ג׳ורדן 8 היא הנעל החריגה ביותר בסדרת האייר ג'ורדן. רצועות אלכסוניות עתידניות בגפה העליונה, סוליה שמזכירה רגל של פיל, לוגו ג׳אמפמן צמרירי וכתמי צבע בוהקים בחלק בתחתון. כל הגימקים האלו הפכו אותה לאייר ג׳ורדן הראשונה ששמה יותר דגש על עיצוב מאשר ביצועים ולמרות זאת, זה לא הפריע למייקל ג׳ורדן לקחת איתה אליפות שלישית ברציפות,…


  • נייקי Air Max 90 Bacon: הבדיחה של Dave’s Quality Meat

    נייקי Air Max 90 Bacon: הבדיחה של Dave’s Quality Meat

    היהדות טועה. היא טועה כי בייקון הוא מעדן, חתיכת בשר שומנית, קריספית, קראנצ'ית ותוספת מושלמת לארוחת בוקר אמריקאית שמגיעה עם שלוש ביצים מקושקשות ונקניקייה. בייקון הוא גם אחד משיתופי הפעולה האיקונים ביותר של האייר מקס 90 בכל הזמנים, ואחד מאבני הייסוד של פסטיבל הקולבים שמשתולל בשנים האחרונות. לכבוד יום האייר מקס (26.3) נייקי מוציאה לראשונה…


InstacopSneakers

2 thoughts on “אייר מקס 1: המהפיכה הצרפתית הגדולה של עולם הסניקרס”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *