ה-Air Force 1 היא נעל הכדורסל החשובה ביותר שנוצרה אי פעם. הקנבס הלבן של עולם הסניקרס, הפכה לבסיס שממנו נוצרו כל העיצובים העתידיים של נייקי משנות השמונים, ועד לעצם היום הזה. לפני שהעולם ידע מה זה רטרו, לפני מהדורות מיוחדות, לפני צוויצר או אינסטגרם וכל תרבות האינסטנט, הייתה נעל שהשמועה עליה עברה רק מפה לאוזן, נעל שהצמיחה שלה הייתה אורגנית, מהרחוב. הנה כל מה שאתם צריכם לדעת על ה-נייק אייר פורס 1.
Nike Air Force 1 | נייק אייר פורס 1 – הקנבס הלבן של עולם הסניקרס
בתחילת שנות השמונים נייקי הייתה חסרת ביטחון לגבי כניסה לעולם הכדורסל. פיל נייט הגיע מעולם הריצה, הוא הבין אותו טוב יותר מענפי ספורט אחרים ולכן נטה להישאר באיזור הנוחות שלו. המכניקה של ריצה היא יחסית פשוטה, אותה פעולה שמפעילה את אותם כוחות ועומסים מספר רב של פעמים.
כדורסל לעומת זאת, מפעיל כוחות אחרים לגמרי, שינויי כיוונים חדים, קפיצות, נחיתות, סיבובים, כל אלו היו זרים לגמרי לנייקי והיא לא ידעה איך לגשת לעולם הזה. בסופו של דבר, ובעיקר בזכות סגן הנשיא רוב סטראסר שדחף את החברה להיכנס לענפי ספורט נוספים, מונה המעצב ברוס קילגור (Bruce Kilgore), להתחיל לעבוד על נעל הכדורסל הראשונה עם טכנולוגיית האוויר בסוליה.
ממדיח כלים לעיצוב נעליים
לפני שהגיע לנייקי, קילגור היה מעצב תעשייתי. הוא עבד בחברת ווירפול על לוחות הפעלה של מדיחי כלים, מייבשים ומכונות כביסה. מה ששיכנע אותו להגיע לפורטלנד הייתה ה-נייקי טיילווינד (Tailwind), נעל ריצה שיצאה ב-1978 והייתה הראשונה לשלב כרית אויר בסוליה. קילגור לא התרשם מהעיצוב של הנעל, אבל ציין שחווית הריצה בה הייתה שונה מכל דבר שהיה לפניה. עד שהוא נקרא לדגל, הוא עבד בנייקי בעיקר על דגמי ספייקים לריצת מסלול. זו בעצם הפעם הראשונה שהוא התנסה בעיצוב נעליים שהן לא לריצה.
מהנדסי חלל ותעופה
עבור הנעל החדשה נייקי הרכיבה ועדה מיוחדת שכללה אורטופדים, מומחים בביומכניקה ו…מהנדסי חלל ותעופה. כזכור מי שהביא את טכנולוגיית האויר לנייקי היה מדען מטורף מנאס"א בשם פרנק רודי, לכן הרעיון לשלב מהנדסי חלל בתהליך עיצוב של נעל חדשה הוא לא כזה מופרך. החבורה זרקה כל מיני רעיונות לאויר, וקילגור הצליח לכנס אותם לנעל ביצועים בהשראת מגף טיולים של נייקי בשם אפרוץ' (Approach).
המטוס של נשיא ארצות הברית
השם שנבחר לנעל הוא Air Force 1, בהשראת המטוס של נשיא ארצות הברית. זו הייתה נעל הכדורסל הראשונה של נייקי עם כרית אוויר בסוליה. היא גם הייתה הנעל הראשונה שבה נייקי השתמשה במבנה סליפ לייסטד (Slip Lasted). מדובר בגפה שמולבשת על הסולייה כיחידה אחת, כאשר החלק שקרוב יותר לסוליה הוא מחומרים אלסטיים כדי להעניק לנעל יותר גמישות. כל האפר היה מעור שחובר עם תפרים גסים לסוליית EVA שמנמנה. אבל מלבד כרית האויר בסוליה שנועדה לרכך את הנחיתות הקשות של שחקני הכדורסל, היו לנעל עוד שלושה חידושים מהפכניים.
רצועת וולקרו ומבנה מעגלי
ראשית קילגור הוסיף רצועת וולקרו שהיה ניתן לבחור האם לכרוך אותה סביב הקרסול או להוריד לגמרי מהנעל. הרצועה הייתה כמובן אמורה לספק עוד תמיכה וחיזוק לקרסול. שנית הוא הוסיף מערכת שרוכים ברוחבים משתנים, כלומר השחקן יכל להחליט לאיזה חורים הוא מעוניין להכניס את השרוכים, ובכך לווסת את מידת ההידוק על כף הרגל. זו הפעם הראשונה שמערכת כזו שולבה בנעליים של נייקי, והיא תשתמש בה עוד עשורים קדימה.
עד לאותה תקופה האאוטסול של נעלי כדורסל היו במבנה זיגזג וכאן אנו מגיעים לחידוש השלישי, קילגור עיצב את האאוטסול במבנה מעגלי שהעניק לשחקנים, ובעיקר לשחקני הפנים נקודת ציר. המבנה המעגלי הייחודי שקילגור פיתח באאוטסול, גם כן ירוץ עוד שנים קדימה בדגמי הכדורסל של החברה, ובעיקר בדגמי ה-אייר ג'ורדן.
העיצוב של ה-Air Force 1 היה כל כך מהפכני, שאפילו טינקר הטפילד, האיש שאחראי על העיצובים האיקוניים והמצליחים ביותר בתולדות החברה כמו ה-אייר מקס 1 וה-אייר הורצ'י, נדהם כאשר נעל אותה בפעם הראשונה. למעשה הוא שאב ממנה הרבה רעיונות ואלמנטים שיופיעו בעיצובים שלו במהלך השנים הבאות.
הקמפיין הראשון של ה-Air Force 1
בניגוד לדגמי הריצה שיוצרו ברובם במזרח הרחוק, האייר פורס 1 יוצרה במפעל בניו-המפשיר סמוך למעבדת המחקר של החברה. קילגור אהב מאוד לעבוד מול אנשים ולקבל מהם פידבק מיידי על העיצובים שלו. הוא היה לוקח רכב ונוסע למכללות ולתיכונים כדי לתת סמפלים של ה-Air Force 1 לשחקנים ולקבל את התגובות שלהם.
לאחר שתהליך העיצוב הושלם, בנייקי רצו שהאייר פורס 1 תמשוך תשומת לב. לצורך כך הם החתימו שישה שחקנים מה-NBA שהיו שמות גדולים באותה תקופה. מוזס מלון, מייקל קופר, ג'מאל ווילקינס, בובי ג'ונס מייקל תומפסון ו-קלווין נאט. ב-1982 נייקי השיקה את הנעל, ויצאה בקמפיין תחת השם The Original Six, כאשר כל אחד מהשחקנים קיבל נעל עם צבעי הקבוצה שלו.
מושלמת מהרגע הראשון
בניגוד לנעליים אחרות שהיו זקוקות למספר דגמים כדי להגיע למוצר מוגמר, ה-Air Force 1 הייתה מושלמת מהרגע הראשון. השחקנים בליגה זכו לראשונה להרגיש מה זה אוויר בנעליים, איך מרגישה נעל שהיא גם נוחה וגם יציבה, ואיך המבנה המעגלי של הסוליה משפיע על התנועה שלהם על המגרש. הנעל הזו פתחה להם חווית משחק חדשה ושונה לגמרי.
סרסורים וסוחרי סמים
הנעל נהפכה במהירות ללהיט במגרשים, ומשם הדרך לרחוב הייתה קצרה. למרות שנייקי לא מודה בזה, וספק אם אי פעם תודה, הראשונים לאמץ את האייר פורס 1 היו בעיקר סרסורים וסוחרי סמים. הסילואט המנופח שלה התאים ללבוש שהיה באותה תקופה, ג'ינס באגי וחולצת אוברסייז לבנה. נערים בתיכון ראו את כל הבחורות היפות הולכות עם אלו שיש להם כסף ומכוניות יקרות, אז הם העתיקו מהם את הפריט היחידי שהם יכלו להרשות לעצמם – סניקרס.
הנעל של החוף המזרחי
בעוד ה-נייקי קורטז מזוהה עם לוס אנג'לס והחוף המערבי, ה-Air Force 1 היא ללא ספק הנעל של החוף המזרחי. הכל התחיל בבולטימור, שנחשבת לעיר שהולידה את ההערצה לנעל. בתחילת שנות השמונים נייקי הייתה חברה חדשה והיא רדפה אחרי חדשנות טכנולוגית. היא הייתה מוציאה דגם חדש, רצה איתו תקופה מסויימת ומייד ממשיכה לדגם הבא. לא היה כזה דבר רטרו או נוסטלגיה, החברה פשוט לא הייתה קיימת מספיק זמן.
הנעל שיצרה את הרטרו
כאשר הסתיימה התקופה של האייר פורס 1, נייקי עברה כצפוי למודל הבא. אבל שלוש חנויות בבולטימור, צ'ארלי רודו ספורטס, דאונטאון לוקר-רום ו-סינדרלה שוז שמו לב שהקהל ממשיך להגיע ולבקש נייק אייר פורס 1, למרות שהיא כבר מזמן לא נמצאת על המדפים. הם איגדו כוחות ופנו לנייקי בבקשה שתמשיך לייצר להם עוד זוגות.
בנייקי בכלל לא הבינו את הבקשה, לא היה כזה דבר רטרו, אנשים תמיד רצו להיראות עם הדגם הכי חדש והחברות היו במסע מתמיד אחרי הדבר הגדול הבא. למרות זאת, התשובה של נייקי הייתה "אם אתם מספיק מטורפים לבקש, אנחנו מספיק מטורפים כדי לייצר", היא החתימה את החנויות על חוזה לרכישת 2,400 זוגות של אייר פורס 1. כל הנעליים עפו מייד.
שיתופי פעולה עם חנויות קטנות
בעקבות המהלך המשותף התפתחה בבולטימור תיירות סניקרס, היא הפכה להיות מוקד עלייה לרגל מווישינגטון, פילדלפיה, וכמובן ניו-יורק. כל מי שרצה להשיג זוג של אייר פורס 1 עלה על כביש 95 לבולטימור. נייקי המשיכה את שיתוף הפעולה עם חנויות פרטיות ויחד הן פתחו מועדון בשם Sneaker of the Month שבו כל חודש יוצאת אייר פורס 1 בצבע חדש.
זו הפעם הראשונה שנייקי הבינה את העוצמה שמאחורי שיתופי פעולה עם חנויות קטנות שמכירות את הקהל שלהן יותר טוב מכולן. זו גם הפעם ראשונה שהיא מחזירה דגמים אהובים בגרסת רטרו. מדובר בלקחים חשובים שהיא תיקח איתה שנים קדימה, ויעזרו לה להפוך למעצמה שהיא היום.
האפטאונס של הארלם
עם הזמן, העיר ניו-יורק תפסה בעלות על ה-Air Force 1. לפני ש-רודולף ג'ולאני גילח את הפשע במנהטן, שכונת הארלם הייתה המקום הכי מחוספס ואמיתי בתפוח הגדול. היו בה מופעי ג׳אז ברחובות, מועדוני ההיפ-הופ הטובים ביותר, ובמגרשי הכדורסל שלה שיחקו הכדורסלנים המרהיבים והקשוחים ביותר, מיותר לציין שהם עשו את זה עם האייר פורס 1.
הנעליים כל כך היו מזוהות עם השכונה שהן זכו לכינוי אפטאונס (Uptown's), על שם מיקומה הצפוני של שכונת הארלם בעיר ניו-יורק. עד היום אם תיגש לחנות בניו-יורק ותבקש אפטאונס, ובתקווה שהמוכר הוא לא מילניאל, תקבל אייר פורס 1.
אייר פורס 1 בסצנת ההיפ-הופ
בתחילת שנות התשעים ה-אייר פורס 1 קצת נעלמה מהתודעה בצפון אמריקה, וגם בארץ אני לא ממש זוכר אותה ברחובות. היא חזרה לתודעה בעיקר בזכות ג'יי זי (Jay Z) שהוא אומנם יליד ברוקלין, אבל גם מולטי טאלנט שכל מה שהוא נוגע בו הופך לזהב. באמצע שנות התשעים הוא הפך לדמות מוערכת ומוערצת בסצנת ההיפ-הופ, הוא אימץ את האייר פורס 1 והפך למזוהה איתן, עניין שגרר אחריו גל של ביקוש אדיר. הוא אפילו הכניס אותן לשיר Can i Live II
נייקי אולי לא אהבה שהנעליים שלה מקושרות לכנופיות פשע, אבל זה לא מנע ממנה לרכב על ההצלחה ולהמשיך למכור אייר פורס 1 בכמויות. ג'יי זי לא סתם שר על נעליים לבנות . "לבן על לבן" היה, ותמיד יהיה הדגם הפופולרי ביותר של הנעל. הן כל כך לבנות שכאשר פותחים קופסא של אייר פורס 1, יש אנשים שמוכנים להישבע שהם שומעים שירת מלאכים. בשנת 2002 הראפר נלי (Nelly) יקבע את המעמד של הנעל כאייקון תרבותי ויכתוב עוד שיר הלל שנקרא בפשטות Air Force One:
אפקט מועדון הגולף
בשנים האחרונות נראה שהנעליים קצת איבדו מהמעמד שלהן. בשנות השמונים והתשעים הלבוש היה גדול, רחב, אוברסייז והנעליים השתלבו לתוכו. היום גיזרת הסלים-פיט יצרה את "אפקט מועדון הגולף", נעל חריגה ובולטת מדי בלוק הכללי. אומנם טרנד הדאד-השוז משחק בדיוק על זה, אבל האייר פורס 1 לא בדיוק עונה על ההגדרה הזו. היא יחסית עדינה לעומת נעליים כמו ה-פילה דיסרפטור או ה-אדידס פלקון, ולכן עושה עבודה פחות טובה.
קלאסיקות לא נעלמות
למרות שההייפ סביבן עולה ויורד, בסוף הן כן עשו עלייה לישראל הקטנה. היום אפשר להכריז שהאייר פורס הלבנות כבשו את רחובות המלוכלכים שלנו, מה שמראה שאנשים עדיין יודעים להעריך את העיצוב הנקי ואת הנוחות. ה-Air Force 1 תמיד היו סניקרס מאוד אמריקאיות, נקיות מדיי, גדולות מדיי, גנגסטריות מדיי. בשנות התשעים התרבות האמריקאית הכתיבה כאן את הלבוש ולמרות זאת לא הלכו איתן, ואילו דווקא היום הן חזרו. זה רק מראה שקלאסיקות לא נעלמות, הן חוזרות בצורה חדשה כדי שהדור הבא יגלה אותן, והוא גילה.
-
באנג תרנגול ונעלי שטן: מה עומד מאחורי התעלולים הוויראלים של MSCHF
לגבריאל וויילי (Gabriel Whaley) נמאס מאוד פוסט שיווקי בפייסבוק או תמונה סוחטת לייקים באינסטגרם. הוא הבין שהציבור כבר לא יכול לשאת את הרעש הטורדני שמייצר עולם הפרסום המסורתי, ולכן בחר להתחיל פרויקט שאפתני משלו בשם MSCHF שמטרתו להמציא את האינטרנט מחדש. לא לפנות ברצינות לכמה שיותר אנשים בתקווה לתפוס חלק קטן מהעוגה, אלא לפתור לאנשים…
-
דורסנית או לגיטימית: למה חברת נייקי תובעת את כל העולם?
קל לראות בחברת נייקי את המרשעת הגדולה שתובעת את כל המתחרים, הרי במשך שנים היא מנהלת מלחמה תביעות עם היריבה השנואה – אדידס, אבל לאחרונה נוספו לרשימת האויבים חברות ענק נוספות כמו סטוק אקס, לולולמון, ובייפ. בעוד התביעה נגד גופים גדולים עוד מתקבלת על הדעת, לחברה יש היסטוריית תביעות קטנונית מול חברות זניחות ואנשים פרטיים…
-
קיקו קוסטדינוב: המעצב שהזריק חיים חדשים חברת אסיקס
גם אם לא כל הקולקציות נראות בדיוק אותו הדבר, באופנת הגברים מעט מאוד משתנה מעונה לעונה. העיצובים החדשים של המותגים הגדולים מרפרנסים לאופנת הרחוב, לפעמים לתרבות הפופולרית ומדי פעם לטרנדים עכשוויים, אבל בכל מה שקשור לגזרות מעניינות ומאתגרות, אין בשורה חדשה. קיקו קוסטדינוב הוא מעצב שלא יוצר מחדש את אופנת הגברים, אבל כן משנה את…
-
קית': מהו סוד ההצלחה הגדול של רוני פייג? | KITH
רוני פייג הוא לא מעצב אופנה, למעשה כוח-העל שלו הוא היכולת לייצר הייפ. זה מה שהפך את קית' מחנות צנועה לאחד ממותגי הסטריט-וור המשפיעים ביותר בעולם, ואת הביקור בחנויות של KITH לחוויה בפני עצמה. בעזרת קשרים במקומות הנכונים, הרבה עבודה קשה ולא מעט כישרון, פייג' יצר מוסד ניו-יורקי שמכתיב טרנדים בעולם הסניקרס, ולכן כל המותגים…
-
פיט פארה: פופ-ארט של סקייטבורד, אמנות ומוזיקה | Parra
לא משנה אם מדובר בעיצוב טישרטים, סירטוט, ציור, אנימציה או פיסול, אפשר לזהות מקילומטרים את הסגנון הייחודי של פיט פארה (Piet Parra). סטייל שהפך אותו לאמן מוערך על ידי הגלריות המובילות מעולם, ובמקביל לאחד היוצרים הפופולרים ביותר בתרבות הסטריט-וור. האופן שבו הוא הצליח לשלב בין עולמות הסקייטבורד, מוזיקה ואמנות חזותית, הפכו אותו לאחד האמנים המרגשים…
-
Stüssy: למה שון סטוסי הוא הסנדק של תנועת הסטריט-וור?
יש מעט מאוד מותגים בעולם הסטריט-וור שהצליחו לשמור על הרלוונטיות שלהם מעל ארבעים שנה. לייבלים שייסדו את הז'אנר, יצרו עדת מעריצים סביבם, והלוגו שלהם הפך לאחד הסמלים המזוהים ביותר עם תרבות הרחוב. סטוסי היא בדיוק מותג כזה, ולמרות שהוא מלווה אותנו משנות השמונים, לא רק שהוא עדיין רלוונטי, שיא הפופולריות שלו עוד לפניו. זה הסיפור…
-
חנויות הסניקרס הכי שוות בלוס אנג'לס: סניקרס שופינג בחו"ל
בכל מה שקשור לעולם הסניקרס והסטריט-וור, תהיו בטוחים שלוס אנג'לס היא אחת הערים המובילות בעולם. למעשה מדובר במקום המושלם להתעדכן בכל מה שחם בסצנה ולהתחבר לתרבות הרחוב. מלבד מורשת עשירה של פאשן וסטייל, אחד המאפיינים הבולטים ביותר של סצנת הסניקרס בעיר הוא הגיוון שלה – ממותגי מעצבים יוקרתיים ועד למותגי סטריט-וור עצמאיים, כך שכולם יוכלו…
-
נעליים עם גלגלים: נעלי רולר ונעליים עם גלגל נשלף – מדריך
הילדים שוב משועממים או מתעצלים לצאת מהבית? למה לא לאפשר להם לבצע פעילות מהנה ומשחררת שתשפר להם את היציבה ואת שיווי המשקל, תעניק מיומנויות מוטוריות חדשות, ותעזור לשיפור הריכוז והכושר הגופני. נעליים עם גלגלים משלבות את הטוב מכל העולמות, הן מתנה מושלמת שמשלבת הנאה עם פרקטיות, ועכשיו כל מה שאתם צריכים כדי למצוא את נעלי…