מלבד טורניר ווימבלדון שעוד מצליח לשמור על מסורת מאופקת, שחקנים עולים היום למגרש לבושים כמו לייצנים. חולצות מנומרות, מכנסיים עם כוכבים, פסים, מתומנים, כתמים, משבצות, פייטים, והכל בצבעים זוהרים ונוצצים. לפעמים משחק טניס נראה כמו מאבק בין שני סטיקלייטים במקום תחרות ספורט אלגנטית ואצילית. את נקודת המפנה בין שני הסגנונת אפשר לזהות בקלות, השנה שבה הושקה סדרת ה-נייקי אייר טק צ'אלנג'.
נייקי אייר טק צ'אלנג'
ליצן חמום מוח
כאשר אנדרה אגאסי הגיע לסבב הטניס המקצועי ב-1986, תפקיד הילד הרע היה כבר תפוס על ידי ג'ון מקנרו. מופעי האיימים של מקנרו עד היום נחשבים לחריגים בעולם הטניס. צרחות על שופטים, ניפוץ מחבטים, בעיטות בחפצים ומבטים מאיימים. מקנרו היה פרא אדם, שחקן חמום מוח עם כמה ברגים משוחררים. בנייקי דווקא אהבו את הטירוף של מקנרו והחתימו אותו על חוזה. הבעיה שלמקנרו לא היה טיפת סטייל, עם סרט על הראש הוא היה נראה כמו בוזו הליצן, בלי סרט הוא היה נראה כמו מחלק עיתונים שכונתי.
אקסל רוז של עולם הספורט
לאדרה אגאסי לעומתו היה את כל החבילה. נער צעיר מלאס וגאס עם לוק של כוכב רוק, אישיות כריזמטית וטניס מעולם אחר. אגאסי שיחק בתחילת הקריירה עם ה-אייר טריינר 1 של מקנרו. כזכור האייר טריינר עוצבה עבור ענפי ספורט מגוונים כמו ריצה והרמת משקולות על מנת שספורטאים לא יצטרכו להתעסק בהחלפת זוגות נעליים במהלך האימון. הבעיה שהאייר טריינר 1 הייתה נעל אפורה ומשעממת, בנייקי הרגישו שהיא לא משקפת באמת את הבחור עם השיער הארוך השרוף, שנראה כמו הגירסה הספורטיבית של אקסל רוז.
טינקר הטפילד הופקד על תהליך העיצוב וב-1988 הוא הציג לעולם את ה-נייקי אייר טק צ'אלנג'. הנעל הציגה מספר חידושים מעניינים כמו כרית אויר נוספת בחלק הקדמי, תמיכה מוגברת בקרסול ומשולש תרמופלסטי במערכת השרוכים להידוק מירבי של כף הרגל. הקולורווי המרכזי של הנעל היה לבן ואפור, מלבד הסווש שהגיע בכחול או אדום. על הלשון עוצב לוגו של כדור טניס עם הכיתוב Challenge Court שהיה השם שנייקי העניקה לליין מוצרי הטניס שלה.
חולצת בטן ומכנסי דפוק אותי
נייקי הוציאה עם האייר טק צ'אלנג' קולקציה של בגדים שעוצבו במיוחד עבור אנדרה אגאסי. הקולקצייה כללה מכנסיי ג׳ינס וחולצות קצרות שהסתיימו בגובה הבטן. זו הייתה הפעם הראשונה בהיסטוריה שספורטאי תחרותי עולה למגרש עם מכנסי ג'ינס קצרים, אגאסי הצליח לרוץ איתו רק בזכות העובדה שהוא היה בגובה של הבייצים.
חשוב לציין שבאותה תקופה הטניס באמת היה הספורט הלבן, ולא בגלל ששיחקו בו רק אנשים לבנים או שעשו שם שורות של קוקאין. חוקי הלבוש היו נוקשים מאוד, לא רק שהתלבושת הייתה לבנה, גם אחוז גבוה מאוד מהשטח של הנעליים היה חייב להיות לבן. הקולקציה החדשה של נייקי הצליחה לשבור חלק מהמוסכמות האלו ולהתבלט מהסביבה, אבל היא לא הייתה מהפכנית, היא לא שיקפה באמת את האישיות הצבעונית והמשחק המבריק של אנדרה אגאסי.
נייקי אייר טק צ'לאנג' 2 הוט לבה
טינקר חזר לשולחן הסרטוטים וב-1990 הוציא דגם הטניס המפורסם ביותר בכל הזמנים ואחת מהנעליים הגדולות ביותר שעוצבו מאז ומעולם, ה-נייקי אייר טק צ'לאנג' 2 הוט לבה. הפעם הנעל הוגבהה למיד קאט כדי לספק יותר תמיכה בקרסול. כמו כן, כרית האויר בחלק האחורי הפכה לגלויה. בנוסף, הלשון רופדה בשכבה נוספת והלוגו שהיה עליה הוחלף לכיתוב Nike. אבל עם כל הכבוד לפרטים הטכניים ולשיפורים הטכנולוגיים, השדרוג המשמעותי ביותר הגיע בקולורווי, הוט לבה.
באותה שנה (1990) טינקר עיצב את ה-אייר מקס 90 ואת ה-אייר ג’ורדן 6 ובשלב הזה אתם צריכים כבר לזהות את הדפוס… נכון, טינקר התאהב בכתום זרחני, אינפרה רד או הוט לבה, תקראו לזה איך שאתם רוצים, כי זה אותו בדיוק אותו צבע. כל הנעליים הגדולות שיצאו באותה שנה זכו לנגיעה זרחנית שהבליטה אותן מהסביבה. הייחוד בהוט לבה הוא ספלאשים של צבע שהותזו באופן מדורג שיראה כמו לבה שמתפרצת מהר געש.
מוותר על ווימבלדון
בניגוד לדגם הקודם, הפעם העיצוב של הנעל החדשה היה זיקוק מדויק של אנדרה אגאסי. שילוב של כוח מתפרץ, כישרון נוצץ ואישיות ממגנטת. הספלאשים של הצבע היו אמורים לסמל את חבטת גב-היד העוצמתית שלו, ואת העובדה שבניגוד לשחקנים אחרים שהיו מרבים לעלות לרשת, אגאסי היו מתמקם בקו הבסיס ומריץ את היריבים שלו מצד לצד. אגאסי כל כך אהב את הנעליים שהוא רצה לנעול אותן מחוץ למגרש אבל פחד שהם ימשכו יותר מדי תשומת לב. הוא אהב שהן נראו בתנועה מתמדת, גם בזמן שהיו מונחות על הספסל בחדר ההלבשה.
בנייקי לא הסתפקו רק בנעליים נוצצות, ויצרו קולקציית ביגוד קלאסית שעד היום נחשבת לפורצת דרך ולפריט אספנות יקר בקרב מעריצים. הקולקציה כלל מכנסי טייץ' קצרים שנלקחו מעולם האופניים, חולצות צווארון עם הדפסים גאומטרים משוגעים וחולצות בטן שהסתיימו מוקדם מדי. התמה המרכזית הייתה כמובן סביב הכתום הזרחני שיצר מחזה מהפנט שאי אפשר להתעלם ממנו. הטניס של אגאסי אולי מיגנט סביבו מעריצים מכל העולם, אבל האאוטפיט הפכה אותו לסופרסטאר. אגאסי כל כך התאהב באימג' של עצמו, שהוא בחר לא להשתתף בטורניר ווימבלדון בשנים 1988-90 מאחר והמארגנים לא הסכימו שהוא יעלה למגרש בלבוש שהוא לא לבן.
מגדת' ונשיא ארצות הברית
האייר טק צ'לאנג' 2 זכתה להצלחה גדולה מחוץ למגרשים ולאזכורים בבתרבות הפופ. הסולן של מגהדת' דייב מאסטיין אהב להופיע איתן על הבמות, טים אלן מהתוכנית ״שפץ ביתך״ היה מזוהה איתן בטלוויזה, ואפילו נשיא ארצות הברית באותה תקופה ג'ורג בוש נראה משחק איתה טניס. כאשר שואלים את הבעלים של סטוק אקס ג'וש ליבר למנות את שלושת הסניקרס האהובות עליו ביותר, ה-נייקי אייר טק צ'אלנג' 2 היא הראשונה להיות מוזכרת.
העיצוב המפכני של טינקר הטפילד ואבק הכוכבים שהיה מפוזר סביב אנדרה אגאסי, הפכו מייד את ה-נייקי אייר טק צ'אלנג' 2 לקלאסיקה שהשפיעה על עשרות דגמים אחריה. למעשה עד היום היא ממשיכה להשפיע על עיצובים חדשים. בין הדגמים שמאזכרים אותה ניתן למצוא את ה-ג'ורדן לגאסי 312 של דון סי, את ה-לברון 16 הוט לבה, ואת ה-נייקי קורט טק צ'אלנג. כמובן שהאזכור הגדול המפורסם ביותר הוא ה-נייקי אייר ייזי 2 שפשוט העתיקה במדיוק את הסוליה שלה.
מכוכב רוק לרואה חשבון
לאחר ההצלחה הגדולה של הדגם השני בסדרה, נייקי המשיכה להוציא דגם חדש בכל שנה. הדגמים המובילים היו ה-אייר טק צ'אלנג' 3, ה-אייר טק צ'אלנג' הורצ'י וה-אייר טק צאלנג' 4. למרות זאת, אף אחד מהם לא הצליח לשחזר את ההצלחה הגדולה של ההוט לבה והסדרה הופסקה בשנת 1994. שנה לאחר מכן אגאסי גילח את המחלפות, הפסיק לחשוב שהמבורגרים הם אבות המזון ועשה מהפך מדהים מרוק סטאר לרואה חשבון שמשחק טניס.
אגאסי סיים את הקריירה עם שמונה תארי גראנד סלאם והוא אחד משני הספורטאים היחידים בעולם שהצליחו לזכות בגולדן סלאם (רק הוא ורפאל נדאל זכו בכל אחד מתארי הגראנד סלאם, והם מחזיקים גם במדליית זהב אולימפית). למרות שהוא שינה פאזה באמצע שנות התשעים, המעריצים המוקדמים שלו תמיד ייזכרו את תקופת הגלאם של סוף שנות השמונים ותחילת שנות התשעים, התקופה שבה הוא היה הכוכב הכי נוצץ בעולם הטניס, התקופה שהסמל הגדול ביותר שלה היייתה ה-נייקי אייר טק צ'אלנג' 2 הוט לבה.